Four photographs have been acquired by Tate Modern. | 写真作品4点がテート・モダンに収蔵されました。
Four of my photographs are now in the collection of Tate Modern! Let me talk about the four works.
この度、写真作品4点が、このたびテート・モダンに収蔵されました。収蔵された作品についてご紹介します。
I have child’s feet, 2011 (c)Mari Katayama
“I’m wearing little high heels” and “I have child’s feet” are a diptych and were exhibited at my solo exhibition “Broken Heart” at White Rainbow in London in 2019. They are purchased and donated to Tate Modern by a collector after the exhibition.
They are both self-portraits with hand-sewn objects, collaged boxes and painted prosthetic legs, which I made for over a decade, arranged in my apartment. I created them for the graduate show at Tokyo University of the Arts. The statement of the work “Freedom to choose own ideal” is deeply connected to the “High Heels Project” first started in 2011 and entered its second phase this year.
The works also have been exhibited at the 58th Venice Biennale in 2019, Contemporary Japanese Photography vol. 14 in 2017 (Tokyo Photographic Art Museum, Tokyo) and Roppongi Crossing in 2016 (Mori Art Museum, Tokyo).
まず、《I’m wearing little high heels》、《I have child’s feet》という作品です。これは2点組の作品で、2019年にロンドンのWhite Rainbowで開催した個展「broken heart」で展示されました。展示後、この作品を購入してくださった方から、テート・モダンにご寄贈いただきました。この作品は、私が十数年かけて作り続けた手縫いのオブジェやコラージュされた箱、装飾された義足などを、当時住んでいたアパートの一室に組み上げて撮影したセルフポートレートです。東京藝術大学大学院の修了制作作品として発表しました。この作品のステートメントとして掲げた「理想を抱く自由」ということばは、今年から第2弾として活動再開した「ハイヒール・プロジェクト」とも深く結びついています。2019年、第58回ヴェネチア・ビエンナーレ、2017年「日本の新進作家 Vol.14」展(東京都写真美術館、東京)、2016年六本木クロッシング(森美術館、東京)へも出品されました。
I’m wearing little high heel, 2011 (c)Mari Katayama
“bystander #014” and “bystander #023” have been purchased by Tate Modern. The two works are from the “bystander” series created during my stay in Naoshima Island for participation in the Setouchi Triennale 2016. The series was inspired by Naoshima Onna Bunraku, a traditional puppet theater practice performed exclusively by women from the Naoshima region. I photographed the hands of local people and literally “borrowed their hands” (meaning getting help from others in Japanese) to create the series.
Before the series, I always used my own body and created/photographed in my room – my work and my life were always within my reach. The “bystander” series made me realized that my work can grow bigger, broader and stronger by collaborating with others and this experience was a turning point for my work.
The series has been exhibited at the 58th Venice Biennale in 2019 and other solo exhibitions including “UMMA exhibition – Mari Katayama” in 2019 (University of Michigan Museum of Art, Ann Arbor), “On the Way Home” in 2017 (The Museum of Modern Art, Gunma) and an ongoing solo exhibition “Mari Katayama” (Pori Art Museum, Finland).
《bystander #014》、《bystander #023》の2点は、テート・モダンに購入いただきました。この作品は、瀬戸内国際芸術祭2016への参加に際して直島を舞台に制作・発表した「bystander」シリーズのなかの2点です。その土地で活動する女性だけで結成された文楽の一座「直島女文楽」のストーリーを制作の起点とし、地域の方々の手を素材として撮影したり、サポーターとして文字通り「手を借り」たりしながら制作しました。それまでは「自身の身体」を素材とし、自分の部屋の中で制作・撮影を行ってきた私にとって、手の届く範囲内にあった制作や生活、活動の規模が、他者と共に歩んでいくことでぐっと大きく、広く、強くなっていくという実感と希望を持てる大きな転機となる作品でした。2019年、第58回ヴェネチア・ビエンナーレ、2019年個展「UMMA exhibition – Mari Katayama」(ミシガン大学美術館、アナーバー)、2017年個展「帰途」(群馬県立近代美術館、高崎)、現在フィンランドのポリ美術館で開催中の個展「Mari Katayama」に出品されています。
bystander #014, 2016 (c) Mari Katayama
I often decorate frames of my photographs by carefully placing seashells, Swarovski crystals and pearls one by one in the same way as I make sculpture. The decorated frames serve to blur the line between reality in which my sculpture works and installations exist and the photographs. I am very pleased that all four works acquired by Tate Modern are with uniquely decorated frames. I am grateful that the works that are very important to me are now in the collection of Tate. This is a great encouragement to me to pursue my practice.
撮影に使用したオブジェは、作品として展示するものの、販売することも手放すこともせず、私の手元にずっと保管していました。そんなオブジェやインスタレーションを含む現実世界と写真作品の境界をあいまいにする存在として、「デコレーションフレーム」というものがあります。貝殻やスワロフスキー、パールを使って、オブジェと同じように、手作業で一点一点装飾しています。とても嬉しいことに、今回収蔵された4点は、すべてデコレーションフレームの作品です。私にとっても非常に重要な作品を収蔵いただいたことは、とても光栄です。これを励みに、今後も活動を続けていきたいと思います!
bystander #023, 2016 (c) Mari Katayama