works

on the way home

2016

Self-portrait with Hand-sewn objects.

On the trilogy series “shadow puppet,” “bystander” and “on the way home.”

In “shadow puppet,” I likened the body, which changes shapes, sizes and roles, to a shadow puppet. The experience of visiting Naoshima frequently for “bystander” had a strong influence on this. On Naoshima, there is a Bunraku puppet theatre company made up of only women called Onna-bunraku. I made a series entitled “bystander,” following my meeting with the company’s team of Kuroko (puppeteers who wear black clothes on stage, including their face coverings.) Kuroko’s hands become the dolls’ legs and spines, which gives dolls lifelike movements. “We as Kuroko must erase our existence on stage,” they however said. They perform on stage but have to act like bystanders at the same time. In “bystander,” I photographed puppeteers’ hands and used them in my object works. It was the first time for me to feature other people’s bodies in my work, which allowed me to experience the difficulty and power of “living together.” When photographing “on the way home,” I was pregnant. Previously, I had only been able to consider within the span of my own life, which is only about 100 years. But when I thought about my daughter’s life, it became more real as the sense of time extended into the past and the future. It felt that history in textbooks became my personal matter. I did a shoot in my hometown, overlaying this sense of time on the river.

三部作《shadow puppet》、《bystander》、《on the way home》について。

《shadow puppet》では、形や大きさ、しごと(役割)をころころと変える身体を影絵に見立てました。当時、《bystander》の制作で直島へ通っていたことが強く影響しています。直島では、女文楽という、女性だけで構成された文楽チームの黒子たち(文楽人形を操る人形遣いのこと。顔を含め全身を黒い服で舞台に立つ。)との出会いをきっかけに、《bystander》を制作しました。黒子たちの手が、人形の足や背骨になり、生き生きと動きだすのです。しかし、「黒子は存在を消さねばならない」と彼女たちは言います。舞台上で演技をしているのは彼女たちなのに、まるで傍観者のように振る舞わなければならないのです。《bystander》では、そんな彼女たちの手を撮影し、オブジェに使用しました。他人の身体を作品に登場させることは初めてで、「共生していくこと」の難しさと力強さを制作を通して経験しました。《on the way home》の撮影では、当時私は妊娠していました。娘の人生を考えた時、ほんの100年ほどの自分の人生の単位でしか考えられなかった時間感覚が過去と未来に広がり現実味を増しました。教科書で習った、まるで他人事の「歴史」が、自分ごとになったのです。そんな時間を川に重ね、故郷で撮影をしました。

 

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object, photography